Monday, August 2, 2010

EestiPoiss

muutmaks teie tuju heaks kohe lõikuskuu alguses pakun Libauudiste killukest: politsei toimetas tänavalt minema monopoolses seisundis olnud mehe...Mõistsin allteksti-mehike oli väisanud monopoli. Kas olete teiegi niisama terased et nokite lennult? Tallinna Ülikooli vaimse tervise professor Airi Värnik avaldab argumenteeritud arvamusi teemal: vanemaealisi ei tohiks üle parda visata neid lihtsalt tööelust eemale tõrjudes. Iga saja tööealise kohta on meil juba tänavu umbes poolsada mittetöötavat ehk pensionäri.Tal on ka konkreetne soovitus: kuna juhtorganeis plaanitakse kehtestada soolisi kvoote - tuleks kehtestada ka vanuselised kvoodid,et kõik ühiskonna huvigrupid oleks proportsionaalselt kaetud. Eakaid esindaks kolmas põlvkond,nii 50...55- aastased,kel enam pole küll erilist isiklikku perspektiivi kuid on väärtuslik elukogemus. Ja et vanad inimesed muutuvat aja kulgedes konservatiivsemaiks,isekateks, ettevaatlikumaiks,rahulikeks- see olevat vale arvamus.Isiksus elu jooksul ei muutu.Pr.Värnik imestavat alati kui välisTV-s näidatakse vestlussaateis ekspertidena eakaid, mida meil ei juhtu, rääkimata lapsametnikest. Sama,mis mindki hämmastanud: millist nõu annavad kogenud juhtidele lapsnõunikud?
Enda korrale kutsumine ja oma võimete tundmine on normaalse inimese tunnus, väidab Tiina Jõgeda. Minuarust haakub see Airi Värniku mõtetega eakamate kasutegurist ühiskonnale.Nooremad,kes tänavu ohjeldamatult end surnuks supelnud/juba sadakond varsti täis, viimane suvekuu alles ees/ pluss need kes purjuspäi end sõiduvahenditega õnnetustesse ajavad,ei suuda ju end korrale kutsuda ega ka oma võimete piire hoomata.
Minagi hindasin korra elus oma võimeid selgelt üle kui joomasena purjekareisilt Aegnalt naastes istusin mersudziibi rooli-liigkallis auto, et jätta seda Piritale vandaalide purustada- aga mitte kallis seks, et purjuspäi puruks ajada? Õnneks tulin terve naha ja terve autoga koju, pearaamatupidaja Kulla oli kontroll-kaardilugejaks.Ja järgmisel hommikul kiitis kui korrektselt ja vaoshoitult olin teda Piritalt Männikule koju viies juhtinud. Seda kuuldes oli mul eriti häbi,et üldse kangelastegu sooritama kippusin, ja andsin endale sõna: eikunagi enam! Sest kui taevane Isa on sind hoida võtnud,ei tee ta seda lõputult.
Enda korrale kutsumisest võin tuua teisegi näite.Kui missivalimiste pressiohvitseri päevil pani mind vist proovile üks osalejaist,kena
Pärnu piiga,kes sõitis ekstra Tallinna ja pakkus kohvi oma sugulase korteris Mustamäel, soovides eestkostet Soome moemaja omaniku, ühe meie sponsordaami ees,et neiuke saaks ülelaheriiki modelliks. Olin nii kindlameelne,et heitsin mõttegi kõrvale,mis piigal meeles mõlkumas. Olin end harjutanud sellega, et missitiimi esindajal ei passi luua lähedasemaid suhted tipsidega. Niigi olid liikvel juba varjamatud, alusetud vihjed missi-issi Valeri salahuvidest noorte plikade vastu.Enelin Meiusi,konkurent,oli nende taga.Tahtes head otsa Kirsi käest rebida. Meil mõlemil kenad, noored abikaasad kodus ja missiüritustel kõrvalgi,milleks pakkuda ainest alusetuteks öelateks kuulujuttudeks?
Kaugem enda korralekutsumise näide on pärit minu Ajakirjandusmaja Volga juhi päevilt. Kui pärast paariaastast sohverdamist palusin peatoimetajal muretseda me toimetuse autole kindlaim dokument murdmatus liidus,tippkuttide autodele mõeldud kaart"Kinnipidamisele ja kontrollimisele ei kuulu", mis rahvasuus kandis kaunist nime-"Laku-panni-tõend",siis ei tekkinud mul kordagi kiusatust tolle papri kaitse all kulgeda lakkutäispeaga,nagu tegid seda keskkomitee garaazi poisid Tihase tänavalt või minnõukogu autobaasi jorsid Tatari uulitsast.Rääkimata julgete poiste kontorist Pika t.lõpust ehk Julgeolekukomiteest.
Autolaineil edasi sõudes. Loen vana tuttava Tavi Nirki, Tallinna Tehnikaülikooli emeriitdotsendi mõtteavaldust. Tubli mees on õpetanud juba 35 aastat autode liikumisteooriat ja sõiduohutust, kuid pingutab selgelt üle, kui vestab linnamaasturite kahjurlusest. Lõhkuvat tänavaid tavaautost enam,saastavat rohkem õhku ning olevat avariide korral ohtlikum,võtvat parkimisel rohkem ruumi.Ka mure,et paiskuvat nood oma massikeskme kõrguse tõttu tihti ümber(?)No tere saabuv talv! Kogu lugupidamise juures tahaks küsida,kas pooled pargimaastureist on tavaautodest pikemad või napima aktiivse turvavarustusega? Kas on võimalik rohkem purustada kilulinna niigi auklikke tänavaid,kus isegi linnapea autoks oli äsja Nissan Patrol? Tõeline elevant automaailmas.Mida kasutavad sõjalistel missioonidel teedeta maastikul pea pooled arenenud riikide armeed.No olgu,pole ülirikka inimese näide vist parim.Aga laiadel rullidel veerev maastur ei hüple igas augus,vaid laotab kogu oma rehvilaiuse augu kohale. Ju seegi on üks tagamõte.Mina kasutan dziibivaliku soodsaimate ülalpidamiskuludega Suzuki Grand Vitara teenuseid ja olen väga rahul. Eriti kui rahapuuduses vaevleva kodulinna teed talviti kiilasjääs või lumesegused.Suviti pääseb pisimaasturiga käima kõigis looduskauneis paigus kuhu viivad autoteed.Ega ole hirmugi, et madala kliirensi tõttu tuletoru kännujuurikate taha maha jääb...
Mitsubishi Lanceriga oli alati muret nii talvelumes kui suvistel rännuteedel.Kogu oma lugupidamise juures hr.Nirki ja tema teadmiste vastu täheldan autosõiduõpetaja diplomi ja äsja kõigi kategooriate juhiluba omanuna,et raamatutarkuses on mees küll kõva sõna,kuid elu pole nii mustvalge ja aja kulg on sünnitanud järjest paremaid, sõiduautolikumaid pargimaastureid.Kohe,oktoobris on tulemas minu silmis omalaadsete seas superauto Nissan Jake.Mille kütusekulu annab silmad ette enamusele täna müüdavaist sõiduautodest,kaal ja mõõdud kah sellised,et osta ja sõida. Kõik saastenormid varuga ja ülegi täidetud.Pole ohtlikum ei seesistujaile ega kaasliiklejaile ning ei paisku ka kergesti ümber.Mööndustega tasub uskuda hr.Nirki, ütlen kokkuvõtteks.Raamatutarkusest pärit põhitõdede vastu tubli pedagoog ei patusta.Ainult et automaailm on viie-kuuekümnendatest tublisti edasi rühkinud. Ja mu koduvabariigi tänavapilt täiendub iga päevaga hoopis inimsõbralikumate kõikjalsõitjatega.
Olgem siis altid igale uuele
ja innovatiivsed ning arusaajad
nägemaks kuidas maailm muutub
resümeerib metskapten.Teie
Neemo E. Poldre

No comments:

Post a Comment