Friday, October 19, 2012

Õpetatud saamatus või õpitud abitus

kuidas soovite mõelda,kui tutvute autotehniliste uuendustega mis mõtlevad teie eest.Alustan näidetega-Eestis on sündinud automaatne,mobiilipõhine  parkimislahendus Blunavi,mis põhineb GPS ja GSM tehnoloogial. Parkimine algab automaatselt hetkest, mil süüte välja lülitate ja lõpeb auto käivitamisega.Kes ei soovi maksta  parkingu eest, vajutab nupule.Nii saab tehingu tühistada. Arved laekuvad kuu lõpuks, neid saab kontrollida internetis. Oleme ikka tubli e-riik küll, kes nüüd asub seda trikki müüma ameeriklastele.
    Kujutan ette, et just selline ongi blondiini unistus,kes ei vaevu oma heledat peakest vaevama mingite tühiste  parkingumuredega.Ja kui ta autoke on varustet parkimisassistendiga,keerab see ise rooli,daami mureks jäävad vaid gaas ja pidur.Kui blondy nö kinni pargitakse ja ta oma neljarattalist sõpra kuidagi välja aidata ei suuda,asub appi manööverdamisabi mis auto kitsast kohast välja toob.
             Saab valgepea lõpuks rajale,pole tal tarvis mõelda pikivahele ega pidurdusmaale.Appi asuvad automaatpidurdi ning pikivahe hoidja,tagatipuks ka blokeerimisvastane seade ABS.Sõidurajaaandur  LDW teavitab teda kaldumisest kõrvalrajale, sõidurajakorrektor LKS võtab sõiduki rajal hoidmise enda kätte kui juht ei märka.Sõidurajavahetusabi BLIS annab märku kui mõni sõiduk tükib peeglite nö pimepunkti,tubli  abimees haardekontroll kargab ligi kui veoratastel tekib külglibisemine.On juhil veel märkamisvõimet,kuvab auto vajalikud näidud esiklaasile.Liiklusmärkide tuvastaja jälgib liiklusmärke ja kuvab neid esiklaasile.On ka öövaatlusseade,mis lubab näha  esilaternate valgusvihkudest kaugemale.Tulede ümberlülitusseade teeb seda juhi eest, kui too unustab.Tükib autoroolis uni kallale, saab juht abi erksuskontrollist.Midagi veel-hakkab tibutama vihma,lükkab vihmasensor liikvele kojamehed. Kurvis rooli keerates suunduvad auto esituled auto liikumise suunas ja valgustavad teed.Moodne auto ei nõua raadio vaigistamist kui heliseb telefon.Ja lõpuks kui juhtub avarii,teatab auto ise sellest päästeametile või politseile/kiirabile.Kirsiks tordil on fakt,et võimaliku rikke puhul saadab auto veateate volitatud automargi-remonditöökojale.
Miks ma nii pühendunult teemasse sukeldusin.Seks,et kogu eeltoodud aines on tulnud mul endal oma kupli all läbi vaaritada,mitte loota kellegi teise või plekist iseliikuja  pääle.Kas olen tõesti mõttehiiglane.Vanaaegne inimene, relikt kellesarnast enam kunagi siia ilma ei sünni.Alkolukk polnud see,mis mind joomasena oleks takistanud rajale,  põristama minekul,vaid ikka enesealahoiuinstinkt või kinnihoidmine oma roolikeeraja-ametist.Aga Rootsi riigi inimesi just selline kohustuslik vidin vaid takistabki vabasurma minekul. Kunnil rahvast vähe,tema peab neid hoidma ja säästma.
        Kas teie kuplialune tuleb ikka sujuvalt ning muretult toime kõige eelkirjeldatuga,olete autost üle või on auto teist üle, küsib ABCDE sohver eksiilis ,paadikapten Neemo E Poldre

No comments:

Post a Comment