Sunday, February 8, 2009

EestiPoiss

Guten Morgen,meine Damen und Herren !Taas siin klaveri taga suht ebamusikaalne Neemo E.Poldre.Vaatamata Olav Ehala ja Toomas Kõrvitsa kodumajade vahel elatud aastaile Mooni t ämma-äia majas.No ei jäänud külge see musooni-tõbi.Sest vaiksete naabrite poolt musahelisid meie krundile ei paisatud...aga VõsaPeetri laulukonkursile võin riimitud tekste teha küll.Isegi alustasin hommikukohvi juues.
Tagasi privilegeeritud seisuse:sõiduautosohvri teema manu.Hakatuseks mõne sõnaga,kuidas ametisse saadi.Kutselise juhi paprid oli esmanõue.
Kuidas sai üleaedne ja Min Nõukogu (ENSV valitsuse) autobaasi Pobeda-juht Soovik,mu isa semu,oma soodsasse ja hinnatud ametisse?Ju see KGB praak oli,sest meil köögis isaga napsi võttes ta korra sest pajatas:oli võetud noore poisina "eelmise okupandi" armeesse.Ning Wehrmachti mundris instruktori käe all pidanud täislastis veoautoga mööda karjäärinõlvu ringi turnima.Meenub ka Leningradis KGB autokooli lõpetanu jutustus: autost huvitatud nooruk mölliti kursandiks ning pandi kesk suurt linna kohe kettasse.Instruktor aitas käigu sisse suruda(?) ja sõit läkski lahti.Kui mind sedasi ujuma õpetataks,paneks kohe vene kirvest:otse põhja!Aga minu autokool 1965.a. kulges õppeklassidest Sadama ja Vene t ATMMi Autokooli klassides õppesõiduni pika kabiiniga GAZ-51 roolis.Kus mind tubli sõiduoskuse pärast jäeti tihti viimaseks-et oleks,kes tagurdaks Uue t maja siseõuele kitsukesse hoiupaika.Kuna hilinesin sõiduõppesse kuujagu oma taaaskordse angiini tõttu,olid Lasnamäe vanal lennuväljal tehtud esimesed sõiduproovid kogu grupil seljataga.Mind pisteti esmalt rooli Paksu Margareeta ligi ja kästi sõita üle Viru väljaku,linna kõige keerukama ristmiku Narva maanteele.Särk seljas märg,et veokasti piirdeiga piki trammiaknaid ei lohistaks,jõudsin Russalka ligi.Pinge oli suur,sest kabiini järel laiutava veokasti mõõte ju ei tundnud.Instruktor,va päss,viskas mu saunale leili juurde:haarates pärast Viru risti kätte Noorte Hääle ja kukkudes andunult lugema.Alul vihastasin, siis leppisin ja sõitsin,silmad rohkem tahavaatepeeglis kui eespool.Rühmas oli ka kolm plikat,kes vajasid õpsi sõnul hoopis rohkem abi."Sina raiskad mu aega,"kõlas tunni lõpul Pirital, "Anna siia päevikusse ports allkirju.."Liiga palju ma seda meest ei trehvanud, lõputunnistusel ilutsesid kõigis kolmes aines: liiklus,autoõpetus ja sõiduoskus-vaid kõrgeimad hinded.Kohe läksin 1.autobaasi kaadrisse,et saada kätte tööraamat ning minna Tallinna Sõiduautoparki,kus olin töötanud terve koolivaheaja kummitehnik-monteerijana rendiautode Moskvich 407 ja 403 hooldusel.Koht oli eelkäijaks tänastele arvukaile rendiautofirmadele.Minu sõiduoskus neist päevist pärit oligi,sest mäest alla oma tõstukiga ruumi tuli endal rehvivahetust vajava autoga sõita. Harvad polnud ka kokkupõrked hoovil,kui me noorte lukkseppadega rallitama kukkusime.Kõik alla juhiloa-eelikuist kutid ja lõbu laialt.Lahe oli meie igapäevanegi, gaafikujärgne sõit pikap-Pobedal,majandusautol linna auh-auh pirukaid ostma kogu me pundile.Eks nad ühed pollapirukad olnud. Hind 5 või 7 kopikat tk ja tehtud imeodavast lihast ning taignast.Kuni vahetusemeister Pool,keda tema jämeduse pärast Poolteist kutsuti,märkas mind roolis:"Kas juhiluba üldse on,poiss?" Röögatus lõpetas "kaugõppe" autokoolis,kuhu polnud veel jõudnud.Küll aga olin tindimärja juhiloaga pool aastat hiljem kohal kui naksti.Kolonniülem,tuttav mees,leidis mulle kohe kobeda tumesinise combikerega Mosse 426 ,millega sõidutasin Leedu ehituskontori Tallinna esinduse töötajaid.Esimese kordaläinud kuu ning Vilniusest talvise teega(suvekummidel) terve nahaga naasmise puhul edutati mind uute Volgade saabumisel kõrgemasse klassi:aseministri autusohvriks.Kahjutundeta jätsin Mossega hüvasti,sest ta talvel üks vibajas külmutuskapp oli.Talvesõiduteema tahangi lõpetada kinnitusega, et Volga seisis kui liimituna jäisel teel . Ja isegi aiavooliku-sarnaseks sõidetud rehvidel,kui juba Haraldiga sõitsin. Tagasillale lisatud liivanõu hoidis jube kenasti teel,ja vahel oli tarvis jäätund mäestki üles saada....Seks puhuks oli ligi prügikühvlike.Sest kuidas muidu Tartust talvel Põlvasse saad?
Hoidke end tänagi,kes te naastrehvidel,lisavarustusest pungil autodes ikka lennukatseid harrastate,sest kui minulgi kõrvadevahel tuul vuhisenuks,ma neid ridu ei kirjutaks!Parimat!Käepigistus ABCDE-sohvrilt,kellel insult keelas kiirabi-ja pritsuauto juhtmise.Jättes vaid ABE ning metskapteni paberid.Endiselt teie tarmukas E.P.

No comments:

Post a Comment