Thursday, January 27, 2011

EestiPoiss

eilselt valimisdebatilt Rahvusraamatukogu saalist lahkus otse lugemissaali pärast keskpäeva.Kui joon alla tõmmati,klaarus selge teadmine:vaatamata sildi kõlavale nimetusele "Metsik ida või kuldne lääs?"oli teemasthuvitatuid näpuotsaga. Osalejaid-esinejaid suti vähem kui kokkutulnud kuulajaid-arutlejaid. Kas on valimiseelseist ilukõnedest siiber või ei huvita keda kuraditki,"kuidas meie omadel seal läheb" nagu poeet ütleb.Ilmselt olin eksiteel,kui olin end varustanud teadmisega: teel läände olid rahvajuhid unustanud oma inimesed idasuunale virelema. Kuna kuulsatest vestlejatest oli ette teada Urmas Reinsalu,Eiki Nestor jt pelgasin täismaja ning tahtmata massi keskel longata,jõudsin Tõnismäele ja saaligi koguni pool tunnikest varem.Olles sherpa stiilis liikumist jääliustikuks muutunud kõnniteel harjutanud nagu kunagi Norra mägedes,kui kolme autoga sealkandis matkamas käisime.
Praktiliselt tühi auditoorium viis mõttele-kas rahval pole enam mingit lootust või ongi kõik juba ära lubatud-räägitud? Et sotsiaalkindlustuse ümarlaud kipubki vestma muinasjutte maalt ja merelt? Skeptikuks on ulmelegendid muutnud minugi:kui üldse jutustatakse mingitest pensionisammastest,räägitaks kui lasteaia hoovile ehitet lumest lossist,mille nurgasambad märtsipäikese soojuses veena vulisevad Paljassaare kollektori poole. Elusat-toimivat pensionisammast on sama vähe nähtud kui näkineidu või metshaldjat Pokumaalt.
Konkreetsemaks minnes soovitas Liisa Pakosta vaadata Soome poole, kuidas neil sujub inimesele endale antud otsutusõigus pensionileminekuks -seal isiku vaba valik. Oponent väitis,et sama meilgi käibel.Kes tahab,läheb eelpensionile(mis hulga väiksem). Kes ei,käib tööl kuni jaksab...Veel olid teemadeks töötuskindlustus, tööõnnetused ja kutsehaigused,tööturuteenused,arstiabi kättesaadavus.Ka see,et kümme protsenti rahvastikust on puudelised,neist kaheksa protsenti töölkäivad.Ja siin on reserve paremaks rakenduseks,leidis Nestor. Ka ei taha Eesti tööandjad maksta tööõnnetuskindlustust,kutsehaigustest mitte kuuldagi. Samas usun ma,et kui Astangu keskuse aktiivsed noored suudavad oma töökodades toota kauneid tarbekaupu, mida igal aastal nende jõulumüükidel pakutakse.Siis miks mitte avada seal suures majas nt päikesepaneelide montaazitsehh vms.Kui kaasamõtlejaid leiduks,ehk tuleks paremaidki ettepanekuid kui minu uitmõte.Kodutehnika kiirparandustöökoda samas vist leevendaks Õismäe vaesemate mured,kel triikraud,laualambilüliti või kohvikeetja pistik vahetamist vajaks.Muidu rändab taaskasutatav toode prügilasse.Mis pole sugugi roheliste stiilis.
Meie Maret Merisaar tuli välja väga hea ettepanekuga:Sotsiaalharta peatükid,nt rahvatervise kohta, võiks vastu võtta peatükkide kaupa.Tõesõna,muidu pean mina minema Toompeale : valijailt andestust paluma, et kiirustades sisenedes igasse rikaste klubisse oleme rahva ära unustanud,mida ma ka Maretile ütlemata ei jätnud.
Nagu öeldud,läksin debati lõppedes lugemissaali.Meenus Lenin,kes Nadja Krupskayale ütles,et läheb tüdruksõbra poole.Sõbranna Inessa Armandile helistas,et Nadezda ei lase kodust välja.Tegelt aga läks raamatukokku,et õppida,õppida,õppida.Minul,hele-rohelisel kandidaadil nr.131 aga oli plaan lugeda läbi neuroekspert dr.Jill Bolte Taylori insultikogemuslik raamat "Silmiavav insult".Kui sain info selle ilmumisest kirjatuselt Pilgrim,tundsin pitsitust hinges,et minu kavandatud insultiraamatu käsikiri alles pooleli on.Tundus,et keegi napsas hea idee.Kuid lugedes kogesin,et neuroala tippspetsialist on oma 2006 a detsembris saadud löögist ja sellest läbi opi toibumisest kirjutanud hoopiski teistmoodi kui mina.Peaaju eri funktsioone ja talitlust tipptasemel valdav 37-aastane proua kirjeldab detailselt,kuidas tajus ajju voolanud vere järkjärgulisi kahjustusi oma kupli all.Kuidas tal pööningul mingi piirkonna ajurakkude hävimine organismi talitlusi mõjutas ja mis siis sai.Põnev ja nati õudnegi oli see teekond koos temaga läbida,mille olin ma käinud saatuse tahtel üksi.Hemiparees tabas mu aju parempoolset osa,mis kahjustas vasaku kehapoole talitlusi,tekitas halvatuse.Kuid ei rikkunud kõnekeskust nagu daamil,ei kaotanud mälu ega värvitaju,kirjutamis- ega lugemisoskust.Kõnelema,kirjutama ja lugema tuli tal uuesti õppida nagu ka numbrite tundmist ning lihtsamaidki matemaatilisi tehteid. Talle tehti see op,mis minu puhul ei õnnestunud: "kupli avamine",ajupesu hüübinud verest.Mul oligi hirm,et lõigates kahjustavad närvikiude,võin jääda igavesti täisinvaliidiks.Kaotada sellegi,mis alles jäänud.Muide,huvitav.Jill tahtis surra juba haiglas,toibudes.Mina aga hiljem,koju jõudnult ning kogu mind tabanud jama suurust adudes.
Ainult et pärast raamatu käestpanemist tekkisid mõned küsimused.Ekspert ei andnud selget vastust küsimusele,miks paljud surevad insulti kätte.Ja küsida tahtnuks sedagi,kas on tähtsam aju-või keharakkude insultikahjustustest taastumise küsimus. Ma olen kogenud,et meie tänane meditsiin seda teemat veel ei valda.
Nii et tasub mul pärast tõlketööd siiski lõpetada raamat insulti läbielamustest ja taastumisest siin ja praegu,dr.Taylori samasisuline esitlus on minuga juhtunust niivõrd erinev.
Keelekoosolekut pole tänavu Ajakirjanike Liidus veel olnud.Mul aga kahtlusi Presidendi sõnause leidude kohta siginenud.Nii pole ma sugugi päri,et magava inimese sünonüümiks oleks TUDSIK
et friikartulid oleks PULKTUHLID ja neegrit nähes hüütaks:PRUUNLANE!
Pigem peaksime arvuti pihta ütlema RAAL, nagu ammu lepitud,sest mu aken maailma siin töölaual vist ei oska niigi palju arvutada kui mina(?)
Kui nuputate veelgi totramaid uudissõnu,kirjutage ja helistage.
Endiselt teie kandidaat nr.131
Enno Poldre

No comments:

Post a Comment